sculptor & sound artist

NoiseTalk / Vinyl record

Please click of the foto! NoiseTalk Teaser (short Film 1:38 min)

 

NoiseTalk

Rhythmization and localization of the human being through sounds in our living space. Live dialogue with the soundscape of the Swabian Alb at five selected locations by the artist Mirja Wellmann.
Rhythmisierung und Verortung des Menschen durch Geräusche in unserem Lebensraum. Vertonter Live-Dialog der Künstlerin Mirja Wellmann mit der Klanglandschaft der schwäbischen Alb an fünf ausgesuchten Orten.


For many years I have been investigating the phenomenon of hearing, acoustics and space in a professional, almost scientific way. In doing so, I often create listening manuscripts over hours and days from places, explore the paths of the noise source to the ear, explore sounds and their terminology. These experiences flow into my sculptures and sound works.

In the work NoiseTalk I use my hearing and voice to communicate live on location with the sounds of the village habitat and nature.  By listening to the sounds, I perceive connections that rhythmise and locate me as a human being.  For example, the cock always crows shortly before the church bell rings, thus making direct reference to its acoustic environment and thus also to mine (audible in the first NoiseTalk audio piece "Schneefall Mehrstetten").  The cock as rhythm giver connects here with the church bell; a phenomenon that I have heard and experienced in many places.  This is only one example of many; rhythms shape our acoustic world.  All this happens mostly unconsciously.

The recordings took place at five selected locations in the Swabian Alb:  In my home village Mehrstetten and around the Lautertal, as at the Lauterquelle in Offenhausen, at the castle Hohengundelfingen, in Gundelfingen village and the Reichartsberg.  Two sound engineers with their equipment, such as microphones and recording devices, accompany me.  Everything was recorded on site; how I performatively react with my voice to the sounds I hear and the surrounding sounds themselves as field recording.

Shop and listening test please follow the link  http://albton.de/portfolio/noisetalk/

Tracks:

A_01_Schneefall_Mehrstetten 4:23
A_02_Brücke_Gundelfingen 3:07
A_03_Feuer_Reichartsberg 3:31
A_04_Laueterquelle_Offenhausen 4:09
A_05_Eiche_Hohengundelfingen 5:35

(photos by Wolf Nkole Helzle)

 

NoiseTalk room installation

room installation: record player, loudspeaker or headphones, black stools

 

Linernotes Cover NoiseTalk von Peter Kiefer:

Was bedeutet eigentlich der Begriff Zuhören?
Unseren Hörsinn nutzen wir alle tagtäglich und es erscheint völlig selbstverständlich: das Smartphone meldet sich akustisch, Ansagen auf dem Bahnhof vermelden Verspätungen, in der Straßenbahn werden wir mit einem penetranten Piepton vor dem Schließen der Türe gewarnt. Hören navigiert uns durch unsere Welt - ist aber eigentlich eine Nebensache, ein Surplus in unserer visuell dominierten Welt, die auf etwas anderes verweist.

Vielleicht bedarf es deshalb einer Künstlerin, die Spezialistin für das ZU_Hören ist, die ganz ihre Ohren öffnet und sich einer Klangumwelt über Stunden ausliefert, sich in dieser verliert und dennoch den Weg ihrer Hörerfahrungen akribisch dokumentiert.
Mirja Wellmann ist diese Expertin der bewussten auditiven Wahrnehmung, dennoch nutzt sie die gleichen Ohren wie wir alle. Allerdings setzt sie diese als Mittel Ihrer Kunst ein, die für die Welt der Klänge sensibilisiert. An erster Stelle steht für sie das konzentrierte, achtsame Hinwenden zur Hörerfahrung  - hier speziell in der ‚unberührten’ Natur der Schwäbischen Alb. Diese Erfahrung ist und wird immer eine sehr intime, persönliche und zeitbezogene sein; denn wir stehen immer im Mittelpunkt unserer eigenen Hörwahrnehmung und dieses im Ichsein ist nicht unmittelbar mitteilteilbar. Mirja Wellmann nutzt nun Ihre Stimme zur Vermittlung dieser Erfahrung und fokussiert unsere Aufmerksamkeit in und auf Orte, die wir nicht kennen. Sie hat für uns Räume und Situationen in einer Klangexpedition erforscht und lädt uns ein, an ihrer Stelle stellvertretend an diesem Ort Platz zu nehmen und unsere Ohren zu öffnen – mehr noch – unser Selbst zu öffnen. Wichtigste Grundlage dazu ist Unvoreingenommenheit: wir nehmen hörend die Welt war, ohne Werten und Kommentierung. In dieser Offenheit hinein hören wir die Klänge und hören die Stimme Mirja Wellmanns als eine Art Echo in der Zeit, welches Mirjas Hörerfahrung widerspiegelt.
Was könnte man über diesen wunderbar berührenden Prozess in all seine Poesie nicht alles sagen, welche Philosophen könnten wir zitieren und welche ästhetischen Konstrukte aufbauen...
Lassen wir das doch beiseite und öffnen wir einfach unsere Wahrnehmung für fallenden Schnee, für knisterndes Feuer, schwebende Vögel und rasselndes Eichenlaub und erfahren all die Schönheit und Aufrichtigkeit der Wahrnehmung, die sich so eben nur über das ZU_Hören mit bewussten Sinnen vermittelt.
Danke Mirja, dass Du uns auf Deine Suche mitnimmst und Deine Ohren für uns geöffnet hast!

 

What does the term listening actually mean?
We all use our sense of hearing on a daily basis and it seems completely natural: the smartphone answers acoustically, announcements at the train station announce delays, on the tram we are warned with a penetrating beep before the doors close. Hearing navigates us through our world - but it's actually a minor matter, a surplus in our visually dominated world that refers to something else.

Perhaps this is why we need an artist who is a specialist in ZU_Hören, who opens her ears completely and exposes herself to a sound environment for hours, getting lost in it and yet meticulously documenting the path of her listening experiences.
Mirja Wellmann is this expert of conscious auditory perception, yet she uses the same ears as we all do. However, she uses them as a means of her art, which sensitizes us to the world of sound. In the first place, she focuses on the concentrated, attentive turning to the auditory experience - here especially in the 'untouched' nature of the Swabian Alb. This experience is and will always be a very intimate, personal and time-related one; for we are always at the centre of our own listening perception and this in being me is not directly communicable. Mirja Wellmann now uses her voice to communicate this experience and focuses our attention in and on places we do not know. She has explored spaces and situations for us in a sound expedition and invites us to take her place in this place and open our ears - more than that - to open our self. The most important basis for this is impartiality: we take the world as it is, without values or commentary. In this openness we listen to the sounds and hear the voice of Mirja Wellmann as a kind of echo in time, which reflects Mirja's listening experience.
What could not be said about this wonderfully touching process in all its poetry, which philosophers could we quote and which aesthetic constructs could we build...
Let's leave that aside and simply open our perception to falling snow, crackling fire, floating birds and rattling oak leaves and experience all the beauty and sincerity of perception that can only be conveyed by listening with conscious senses.
Thank you Mirja for taking us on your search and for opening your ears for us!


Peter Kiefer